Sök
Stäng denna sökruta.

SMMA 2022| 167 675:- förra månaden på SMMA

Vill du veta hur jag fakturerade 167 675:- under Mars 2022 med SMMA-modellen?

Detta blogginlägg kommer gå igenom vad SMMA är, olika nicher att välja på och så vidare.

Jag kör idag SMMA-modellen och hjälper skönhetskliniker inom vissa typer av behandlingar i Sverige att få in fler kunder via digital annonsering på sociala medier och Google.

Innan du läser vidare vill jag bara göra en intressekoll. Har du ett intresse av att lära dig mer om hur du (med eller utan tidigare erfarenhet) kan jobba på samma sätt som jag gör idag?

Skicka ett mail till anton@startaegetforetag.se och berätta om vad du vill lära dig så ska jag se om jag eventuellt kan hjälpa till. Jag kikar på möjligheten att göra ett samarbete med en av mina mentorer.

Vad är fördelarna med SMMA?

  • Inga eller låga startkostnader.
  • Väldigt bra vinstmarginaler.
  • Ger bra cashflow.
  • Möjlighet att tjäna flera hundra tusen per månad.
  • Bra grund för att driva andra verksamheter om du blir bra på marknadsföring.
  • Går att sköta på distans om du vill vara platsoberoende.

Vad är nackdelarna med SMMA?

  • Det kan gå trögt i början innan du hittat ett koncept som fungerar för dig.
  • Det kan krävas fler personer (anställa personal/frilansare) om du vill omsätta mycket i jämförelse med till exempel e-handel.
  • Eventuellt inte lika bra ”passiv inkomst” som till exempel affiliatehemsidor eller till viss del e-handel.

Vad är SMMA?

SMMA står för Social Media Marketing Agency och är ett vanligt begrepp inom ”make money online”-sfären på youtube och bloggar.

Den svenska översättningen är sociala medier marknadsföringsbyrå, men kallas också till exempel; ”sociala medier byrå”.

Starta SMMA i Sverige 2022. Är det för sent?

Kanske är du en av dem som hört talas om SMMA förut och vet att SMMA inte är något nytt för 2022? Kanske är du en av dem som tänkte starta SMMA redan 2020 eller 2019 men inte fick tummen ur och tog action? Om så är fallet är du inte ensam! Många som hört talas om SMMA men inte startat än orar sig över att det är för sent 2022 när så många andra redan startat.

Min åsikt om detta är att; visst det är fler som driver SMMA-byråer 2022 än någonsin tidigare men faktum är att idag får endast en vädligt liten andel av alla ”traditionella företag” som behöver hjälp med marknadsföring har en SMMA-byrå som hjälper dig, med andra ord finns det gott om plats kvar för dig att verka på marknaden.

Samtidigt som det finns fler att konkurrera med på marknaden än vad som fanns för några år sedan finns det även betyligt mer och bättre information du kan lära dig av för att bättre lyckas – oavsett om det är gratis innehåll på youtube eller betalda kurser.

2022 är likt 2021, 2020, 2019, etc ett utmärkt år för att starta SMMA i Sverige. Konkurrensen i Sverige är dock relativt hård om man jämför med många andra europeiska länder som generellt inte är lika långt fram som Sverige i det digitala. Eftersom konkurrensen är förhållandevis hård i Sverige är min rekommendation är därför att starta en nichad SMMA så du kan vara expert på att hjälpa en viss typ av kund (mer om nichad SMMA kan du läsa längre ner i artikeln).

Nichad SMMA.

Du vet att konkurrensen är hårdare för SMMA-byråer 2022 än vad det var för några år sedan. Därför är det ofta fördelaktigt att nicha sin byrå.

Vad innebär att nicha sin byrå? Jo att du specialiserar dig på att leverera en viss typ en tjänst till en viss typ av kund. Det kan innebära att din byrå fokuserar på till exempel tandläkare, byggfirmor, mäklare, eller e-handlare. Du kan också ytterligare nicha ner för att få ett ännu mer presicierat erbjudande, som till exempel att hjälpa tandläkare att sälja mer kosmetiska ingrepp eller hjälpa e-handlare inom träning & hälsa.

Varför ska du nicha din SMMA?

Först och främst kommer du bli mer attratkiv för din potentiella kund. En bra jämförelse är om du till exempel skulle behöva operera hjärtat – skulle du då vilja ha en läkare som var specialiserad på att operera hjärtan eller skulle du vilja ha en som gjorde allt möjligt? Det första alternativen såklart! Enligt samma logik kommer till exempel en tandläkare som vill marknadsföra sin mottagning föredra dig om du bara hjälper tandläkare istället för om du hjälp alla typer av företag med marknadsföring på sociala medier.

Den andra anledningen är att du kommer snabbare kunna utveckla ditt erbjudande och göra det riktigt bra så du kan ta mer betalt för de timmar du hjälper dina kunder.

111 exempel på nicher för SMMA:

Affärsjurister
Arkitekter
Badrumsrenovering
Barnvakter
Bilverkstäder
Bostadsuthyrning
Brottsmålsadvokater
Båthandlare
Catering
Detaljhandel lokalt
Digitala utbildningar / kurser
Djurbutiker
Dränering
E-handlare
Elbilsladdare
Elektriker
Entreprenadfirmor
Events
Familjejurister
Fasadmålning
Fasadputs
Fastighetsmäklare
Fastighetsutvecklare
Finsnickeri
Florister / Blomsterbutiker
Flyttfirmor
Fotografer
Frisörerer
Fönstertvätt / Fönsterputsare
Föreläsare / föreläsningar
Företagsförmedlare / Företagsmäklare
Författare / Böcker
Försäkringsbolag
Glasmästare
Golfbanor
Golvläggare
Grafiska designers
Gym
Hotell
Hunddagis
Hälsocoacher
Hämtmat
Kajakkurser
Kajakuthyrning
Keramikkurser
Kiropraktorer
Komersiella fastigheter
Kommuner
Konsulter
Kontorshotell
Konvertering av fotonegativ till digital
Köksrenovering
Köpcentrum
Körskolor
Landskapsarkitekter
Larm / Säkerhetssystem
Livscoacher
Lokala bankkontor
Lån
Låssmed
Manikyr
Massörer
Matbutiker
Matlagningskurser
Meditation
Motorcykelsäljare
Målare
Mäklare utomlands
Möbelbutiker
Nagelsalonger
Naprapater
Padellhaller
Pedikyr
Personlig träning
Plastikkirurger
Plattsättare
Podcasts
Psykologer
Redovisningsbyrå
Rekond / Biltvätt
Rekrytering
Resor
Restauranger
Rörmokare
Skadedjursbekämpning
Skatterådgivare
Skillsmässoadvokater
Skomakare
Skönhetskliniker
Smart belysning
Snickare
Solpaneler
Spa
Sportklubbar
Start ups
Städ
Tak
Taktvätt
Tandläkare
Tattueringsstudios
Telefonreperationer / Skärmbyte
Trädgårdsmästare
Universitet / Högskolor
Utskrifter i 3D
Ventrinär
Videografer
Vinprovning
Vårdcentraler
Webbyråer
Yoga
Yogaresor

Share this article