Vad är SEO?
SEO står för Search Engine Optimization vilket på svenska kallas för sökmotoroptimering. Vilket är arbetet man gör för att synas i större utsträckning på olika sökmotorer, främst Google – andra sökmotorer är till exempel Bing och Yahoo.
Bra sökmotoroptimering kan hjälpa ditt företag att få in fler besökare till din hemsida utan att behöva betala för det via till exempel Google ads.
En majoritet av klicken via webben genereras via sökmotorer där den största andelen är icke betalda länkklick, det så kallade organiska sökflödet.
Nybörjare-guide för SEO.
Vill du lära dig grunderna inom SEO har du hittat helt rätt! I denna guide kommer du lära dig vilka delar som behövs för att din hemsida ska ranka högt på Google.
Om du vill kan du även ta del av andra guider som till exempel Googles egna SEO-guide. Vår ambition är dock att denna guide på ett enkelt sätt ska ta upp allt du behöver veta för att lyckas i sökresultaten.
Hur fungerar sökmotorer?
Sökmotorer rankar innehåll och försöker presentera ett så bra resultat som möjligt för den som söker. Anledningen till att sökmotorer vill presentera ett så bra resultat som möjligt med målet att den sökande ska komma tillbaka och använda samma sökmotor igen. Sökmotorer arbetar i tre steg för att ranka resultaten, dessa brukar kallas: Crawling, Indexering och Ranking.
Crawling
Sökmotorer går igenom alla hemsidor, artiklar, produkter, bilder & videos de kan hitta på internet. Verktyget som används för att hitta alla dessa sajter brukar kallas ”Crawlers” – men kan också kallas ”Bottar” eller ”Spindlar”. ”Spindlar” är ordet vi fortsatt kommer använda i denna guide.
Spindlarna hittar nytt innehåll genom att spara alla länkar den kan hitta och samtidigt hittar nya i syfte att kunna följa dessa till nya webbplatser eller annat innehåll.
Spindlarna fortsätter sedan att kontrollera gamla länkar med olika intervaller för att se om resurser är kvar som förut eller om något har ändrats.